Gevoel boven alles

Verkopen

Augustus Van Renterghem

Een woning (ver)kopen doet u grotendeels met het hart.

Menselijke interactie is meer dan ooit belangrijk, dat toont ook het internationaal onderzoek van het Amerikaanse PwC (New York, 2018) aan.

Maar liefst 74% van de mensen snakt naar meer menselijke interactie wanneer ze beroep doen op dienstverlening. Voor het Amerikaanse aandeel, waar technologie en automatisatie verder staat dan België, piekt dit cijfer zelfs tot 82%. Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat 65% van de 15.000 ondervraagden de relatie met de dienstverlener belangrijker vindt dan de reclame die hij maakt.

Maar liefst 73% van de ondervraagden vindt een positieve ervaring een van de belangrijkste drijfveren die hun merkloyaliteit beïnvloeden en zijn bereid hiervoor tot +16% meer te betalen.

Als uw makelaar dus precies doet wat hij heeft beloofd en een plekje in uw hart heeft veroverd, zal u nooit het gevoel hebben te veel te hebben betaald.

Een woning (ver)kopen doet u grotendeels met het hart. Het is neurologisch onmogelijk om een huis te (ver)kopen zonder emotie.

Dat blijkt uit een onderzoek door dokter Scott Huettel (voorzitter van de afdeling Psychologie en Neurowetenschappen aan de Duke University). Zijn onderzoek heeft aangetoond dat het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor emoties (de ventromediale prefrontale cortex), ook betrokken is bij beoordeling van waarde.

Daarnaast is volgens Kevin Roberts (CEO van Brits reclamebureau Saatchi & Saatchi) aankopen 20% logica en maar liefst 80% emotie.