Heb ik een asbestattest nodig?

Verkopen

Augustus Van Renterghem

Wie vanaf 23 november 2022 een gebouw verkoopt waarvan het bouwjaar dateert van voor 2001, moet verplicht een asbestattest kunnen voorleggen. Het attest is één van de actiepunten in het asbestafbouwbeleid waarmee de OVAM alle gebouwen in Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig wilt krijgen.

Een asbestattest vat alle informatie samen over asbest in het gebouw en analyseert of het al dan niet asbestveilig is. Op deze manier wordt een koper duidelijk en volledig ingelicht over de gebouwonderdelen die asbest bevatten.

“Informatie die op dit moment niet voor de hand ligt”, verklaart Jan Verheyen, woordvoerder van OVAM. “Het is niet gemakkelijk om asbest te herkennen als je weet dat dit tot het jaar 2000 verwerkt werd in duizenden toepassingen. Het asbestattest is een oplossing voor deze blinde vlek en zorgt ervoor dat zowel koper als verkoper niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Het brengt duidelijk de asbesttoepassingen in kaart, zodat je als koper weet wat je koopt en wat je kan ondernemen.”

Wat je moet weten over het asbestattest

  1. Enkel een gecertificeerd asbestdeskundige kan een asbestattest opstellen.
  2. De verplichting geldt voor woningen, kantoorruimtes, handelszaken, overheidsgebouwen, horecapanden, …
  3. Voor het plaatsbezoek en om het verslag uit te brengen aan de OVAM heeft de asbestdeskundige ongeveer 3u nodig. Natuurlijk speelt de omvang van het gebouw hierin een rol.
  4. Het onderzoek gebeurt veelal op het zicht en is niet destructief. Enkel voor bepaalde verdachte toepassingen kan de deskundige conform de regelgeving genoodzaakt zijn een staal te nemen. Op dit monster wordt een asbestanalyse uitgevoerd door een erkend laboratorium.
  5. Het attest wordt gemiddeld binnen de 14 dagen opgeleverd, afhankelijk van de stalen die werden afgenomen.
  6. In het asbestattest staat de uitspraak over de asbestveiligheid van de woning, maar ook advies over hoe je het aangetroffen asbest kan beheren of verwijderen.
  7. Reken op enkele honderden euro's voor de levering van een asbestattest. De doorlooptijd heeft impact op de kostprijs en ook het aantal stalen dat moet worden afgenomen. Voor de aflevering van het asbestattest vraagt de OVAM in ieder geval een retributie van 50 euro.
  8. Een standaard asbestattest is 10 jaar geldig.
  9. Er is vandaag geen algemene verplichting om asbesthoudende toepassingen in een particuliere woning te verwijderen, tenzij het asbest in slechte staat is of ingesloten zit en bij renovatiewerken bloot komt te liggen. De Vlaamse Regering voorziet wel bijkomende maatregelen als de afbouw van asbest tegen 2034 en 2040 niet voldoende vordert.
  10. Een verhuurder is voorlopig niet verplicht een asbestattest op te maken in het kader van de verhuur van zijn pand. Hij moet het wel verplicht aan de huurder voorleggen als het voorhanden is.

Verplicht voor alle overdrachten vanaf 23 november 2022

Het attest moet aanwezig zijn voor alle verkopen vanaf 23 november 2022. Met verkopen wordt bedoeld:

  • Alle verkoopovereenkomsten die ondertekend zijn vanaf 23 november 2022. Dit geldt ook voor de wederzijdse verkoopbeloften die in de praktijk vaak voorkomen;
  • Is er geen verkoopovereenkomst, maar meteen een verkoopakte? Dan geldt de verplichting voor de verkoopakten die verleden zijn vanaf 23 november 2022;
  • De verplichting geldt ook voor de schenking van een woning, maar niet voor woningen die via een erfenis overgaan.

Bronnen: notaris.be, cib.be, vlaanderen.be

Geïnteresseerd om met ons samen te werken?

Neem contact op